Az üzleti világban mozgó vállalatvezető számára különösen fontos, hogy a tárgyalások komplex kommunikációs helyzeteiben készség szintjén alkalmazza a fenti ismereteket.

A tárgyalás kimenetele nagymértékben függ a tárgyalók személyiségétől és attól, hogy ki mennyire képes irányítani a folyamatot. Dominanciát általában a problémaérzéken (probléma elemző- és problémamegoldó-készséggel rendelkező), rendszerben gondolkodni képes, empátiával rendelkező személy képes megszerezni, aki a figyelem és a koncentráló képesség ingadozását is érzékeli, és képes pozitív irányba mozdítani azt.

A különböző megnyilvánulások mögött megtalálhatók azok a személyiség mélyéből fakadó indítékok, amelyek a tárgyalókat jellemzik. A tárgyalásban való részvétel folyamán a személyiség akcióit-reakcióit alapvetően befolyásolják a belső szükségletek és a külső elvárások, vagyis a  motivációk és az ösztönzők.